Monday 17 August 2009

Siapa yang memartabatkan Islam sebenarnya?

Semalam di Masjid Batu Permatang Pauh, seperti biasa terdapat ceramah disampaikan, tetapi bukanlah ceramah yang berkaitan dengan Islam tetapi menggunakan nama Islam untuk kepentingan politik. Masjid Batu memang terkenal menjadi markas atau pusat penceramah PAS untuk menghentam Kerajaan BN dan boleh dikatakan setiap malam. Bertambah menarik bila ada ceramah politik di masjid tersebut pembesar suara dikuatkan sehingga kedengaran sejauh 500 meter, tetapi bila majlis ilmu dibicarakan pembesar suara itu diperlahankan.

Kandungan ceramah semalam sudah semestinya menghentam pemimpin-pemimpin UMNO sehingga mengatakan orang UMNO tidak Islam dan sesat. Doktrin ini selari dengan kenyataan Mursyidul Am PAS yang menyatakan Islam UMNO tidak benar dan dicedok dari Palastine dan orang UMNO tidak akan masuk syurga. Agaknya di seluruh dunia manusia lain yang tidak menjadi ahli PAS akan menjadi ahli neraka.

Penceramah-penceramah PAS semuanya menyifatkan apa sahaja yang dibuat oleh kerajaan Melayu UMNO adalah berdosa dan salah, wajib ditentang atau menjadi satu jihad untuk menetangnya.

Menarik juga jika dilihat kepada perbuatan kerajaan negeri Selangor yang membenarkan pembinaa kuil Hindu di kawasan perumahan Syeksen 23 Shah Alam sebagai satu isu penghinaa kepada orang-orang Islam, kerana di kawasan tersebut hanya ada 40 penduduk beragama Hindu bebanding beribu-ribu orang Islam. Persoalannya mengapa PAS bersetuju dengan tidakan tersebut berdasarkan kenyataan ahli Parlimen Shah Alam iaitu Khalid Abdul Samad.

Sepatutnya kuil-kuil Hindu dipindahkan ke kawasan tempat tinggal pemimpin-pemimpin PAS dan penceramah PAS supaya mereka merasai sendiri apa yang mereka katakan sebagai masyarakat majmuk. Masjid Batu tidak sepatutnya dikategorikan sebagai masjid, tetapi lebih kepada markas PAS.

No comments:

Post a Comment